FAQ opbouw en afbraak

1) Minimumleeftijd medewerkers

Opbouwmedewerkers mogen al komen helpen vanaf het jaar dat ze 16 worden. Vb; als je pas 16 wordt op 1 oktober 2024, mag je toch al meewerken!
 

2) Prestatie medewerkers

Een opbouwdag start iedere dag om 8u30 en eindigt omstreeks 18u. Over de middag is er pauze tussen 12u en 13u met een brood- en soepmaaltijd. 's Avonds wordt er een warme maaltijd voorzien. De dag start telkens met een briefing van je ploegleider zodat je weet wat er van jou verwacht is.

 

3) Vergoeding medewerkers

Het systeem met credits zetten we ook voor editie 2024 verder.
Per meegewerkte dag ontvang je credits en die credits kan je omzetten in de gewenste return: tickets, drankbonnen, merchandise, ...
Voor de anciens: je hoeft dus niet meer een volledige blok mee te werken maar alle knutseldagen en losse opbouwdagen tellen mee. Hiervoor dien je wel correct je aanwezigheden door te geven want afhankelijk van de taken op een dag, hebben we een maximum aantal vrijwilligers nodig. En niemand verveelt zich graag, dus volzet = volzet.

Hieronder een overzicht van hoe je credits kan verdienen en waarvoor je die kan inzetten:

  • Opbouw dag / Klusdag = 6 credits
  • Afbouw maandag dag 7/08 = 12 credits
  • Afbouw dinsdag dag  8/08 = 10 credits
  • Afbouw overige dag = 8 credits
  • Nachtshift = 14 credits

Deze credits kan je dan omzetten naar tickets, bongs, ... via ons onlineplatform MyDranouter door te klikkenop het tabblad "credits".

 

4) Maaltijden tijdens opbouw en afbraak

  • Festivalregime - Vanaf donderdagavond 1 augustus geldt het festivalregime.
  • Start je vroeger als festivalmedewerker? Op donderdag 1 augustus en vrijdag 2 augustus wordt er 's middags voor festivalmedewerkers - die moeten werken - een broodmaaltijd aangeboden op de werkpost. 's Avonds kan je genieten van de catering op het terrein met je bonnetjes, drank- en eetbonnen zijn dezelfde.
  • Opbouwregime - Er zijn elke dag maaltijden voorzien voor opbouwers. Registreren voor deze maaltijden? Dit kan na goedkeuring van je medewerking via MyDranouter (via de functie catering voor het desbetreffende evenement). Doe dit tijdig. Donderdagavond kan je als opbouwer je gerecht naar keuze ophalen op het festivalterrein en kan je deze rustig verorberen in de guestbar. Op vrijdagmiddag worden broodjes voorzien in de guestbar, zo kan de keukenploeg reeds starten met ombouw van de zaal i.f.v. gasten- en artiestenrestaurant.

 

5) Aanwezigheden en catering vooraf doorgeven

Welke dagen je aanwezig zal zijn dien je door te geven op MyDranouter. Dit kan via tabblad 'Mijn Festivals' en dan klikken op het correcte event, na goedkeuring van je medewerking. Dit geldt ook voor je catering.

 

6) Aanmelden als medewerker tijdens opbouw 

Je dient je iedere ochtend aan te melden op het technisch secretariaat. Daar verkrijg je dan je bonnetjes om middagmaal te nemen en / of avondmaal. Het technisch secretariaat bevindt zich aan de achterkant van 't Folk (in de Victoriastraat). Opgelet: enkel wie zich 's morgens aanmeldt, wordt opgenomen in de lijst en krijgt een bonnetje.

 

7) Aanmelden voor het verkrijgen van je festivalpakket

Voor het verkrijgen van je pakket zoals bepaald in punt 3 dient iedereen zich persoonlijk aan te melden op het MW-secretariaat tijdens de openingsuren (zie punt 7) met z'n medewerkersovereenkomst met barcode! Vergeet dus zeker niet je voucher want dit is je enige geldig aanmeldbewijs en nodig om in te checken en zo alles qua verzekering in orde te krijgen!

 

8) Openingsuren MW-secretariaat

Het medewerkersecretariaat gaat open op donderdag 1 augustus 2024 om 10 uur. De exacte openingsuren volgen later nog.
Buiten de openingsuren en voor algemene vragen/problemen kan je dan terecht bij het infopunt.

 

9) Parking & camping

Er wordt ook dit jaar een aparte opbouw/afbraakcamping voorzien op een rustige plaats in de nabijheid van het terrein.
Deze is gratis toegankelijk voor alle opbouwers en voorzien van voldoende sanitair: toiletten en douches. We gaan er ook vanuit dat je tijdens het festivalweekend daar blijft overnachten. Als je meewerkt aan het festival, kan je ook voor een andere camping kiezen. 
Parkeren tijdens opbouw en afbraak kan in het dorp. Tijdens het festivalweekend parkeer je op de reguliere parkings.

 

10) Veiligheid en verzekering

Gedurende de aanwezigheid op het festival is iedere vrijwilliger (na aanmelding op het medewerkerssecretariaat) verzekerd tegen mogelijke arbeidsongevallen of andere ongelukken. Hierbij is het belangrijk dat alle veiligheidsvoorschriften opgevolgd worden. Zo is het belangrijk dat je stevig schoeisel draagt tijdens de opbouw en afbraak. Voor sommige taken zijn specifieke items nodig vb. helm, valharnas, ... Deze specifieke zaken worden door de organisatie voorzien. Schoenen en basisuitrusting voorzie je zelf.
Aangaande Covid volgen we 100% de protocollen opgelegd door de verschillende overheden. Zo kan iedereen op een veilige manier genieten van de opbouw.

 

11) Roken en alcoholgebruik

Zowel de Europese als de Belgische wetgeving vraagt extra inspanningen van de organisatie. Zo mag er niet meer in de tenten worden gerookt. Dit wordt voor de bezoekers aangeduid door middel van verbodsborden. Dit betekent meteen ook dat medewerkers ook niet meer mogen roken in de tenten. Het verbod rond alcoholgebruik en verkoop aan min 16-jarigen voor alcohol en min 18-jarigen voor sterke dranken blijft ook van kracht.

 

12) Uitkeringsgerechtigde werklozen (ook tijdelijke werklozen) en bruggepensioneerden

Vrijwilligerswerk verrichten met behoud van uitkeringen is geen probleem. De organisatie dient hiervoor een aanvraagformulier in te dienen bij de uitbetalingsinstelling (RVA) via een specifiek formulier. Concreet gebeurt aanvraag door de vzw Dranoeter.

 

13) Kernwaarden en duurzaam festival voor iedereen

       Concerten en muziek zijn natuurlijk de essentie maar Festival Dranouter streeft ook enkele kernwaarden na:

  • Beleving - naast de concerten vinden we ook animatie, straattheater, kidsactiviteiten en de foodbeleving ... van zeer groot belang.
  • Gemoedelijk gezinsfestival - Dranouter staat voor gemoedelijkheid met een sterke focus op gezinnen en families.
  • Toegankelijkheid - we vinden het van groot belang dat Festival Dranouter zowel fysiek als  sociaal toegankelijk is.
  • Duurzaamheid zit in het DNA van Festival Dranouter. We maken een mix van jarenlijke inspanningen met nieuwe initiatieven en proefprojecten. Zo wonnen we in 2017 voor de 2e maal de Ovam Groeneventaward. In 2019 belonen we voor de tweede maal de meest ecologische vrijwilligersploeg.
  • Medewerkers zijn het gezicht van het festival dus verwachten we dat iedere medewerker deze kernwaarden uitdraagt.

 

14) Afwezigheid

Wanneer je door omstandigheden toch niet meer kan meewerken aan Festival Dranouter, dien je zo snel mogelijk contact op te nemen op te nemen met de verantwoordelijke voor de vrijwilligers via jeroen@festivaldranouter.be

 

15) Medewerkersfeest

Om onze vrijwilligers, zowel opbouw / afbouw / festivalvrijwilligers te bedanken, organiseren we een vrijwilligersfeest waarop je uitgenodigd wordt.

 

16) Credits inruilen

  • Dagticket publiek en camping = 12 credits
  • Dagticket vip en camping = 15 credits
  • 2-daagsticket publiek en camping = 18 credits
  • Vipweekend (incl. camping) = 24 credits
  • 3 bongs (drank) = 1 credit

 

17) WE CARE A LOT: Dranouter zegt ja aan iedereen en neen tegen grensoverschrijdend gedrag

Festival Dranouter is een evenement waar iedereen welkom is en waar iedereen zichzelf kan zijn. Dat wil de organisatie vooral zo houden. Daarom gaan we proactief tewerk met een campagne tegen grensoverschrijdend gedrag op tal van vlakken: alcohol- en druggebruik, respect en seksueel grensoverschrijdend gedrag. 

Dank je wel aan jou, de vrijwilliger, om iedereen ongeacht gender, afkomst, overtuiging of seksualiteit te respecteren. Samen maken we van Festival Dranouter weer het hoogtepunt van onze zomer!

Bij vragen - jeroen@festivaldranouter.be of 057 44 69 33